Lärande i förskolan!

Det har varit oerhört givande att få ta del av och dela med sig av våra upptäckter vilket även innebär att vårt eget lärande fördjupas. För genom att reflektera och sätta ord på våra intryck, tankar och funderingar får vi en ökad medvetenhet på såväl vår egen som deras verksamhet. När du sedan läser dina reflektioner får du ännu ett ytterligare perspektiv.
 

Tommy ställer frågan om vi sett artikeln ”Här är ingen för liten för lektioner” i Pedagogiska magasinet (1/2014) (se kommentar vid ”BILDER FRÅN EN HÄRLIG DAG!”) Det har vi!

 

Nu läser vi artikeln igen och med nya glasögon. Caroline Persson som arbetar på Liten Lär i Uppsala säger att barn är naturligt nyfikna, intresserade och de ser allt som lek. De tycker allt vi gör är roligt men man måste jobba annorlunda med yngre barn och inte bara stå och prata det behövs praktiskt material och konkreta exempel och att hålla barnen delaktiga hela tiden genom att ställa frågor. Vi håller fullkomligt med och detta arbetssätt har vi delvis fått tagit del av på Pozo Nuevo där speciellt Charo varvar korta arbetspass-lektioner i både språk/matematik och engelska med fria lekpass.

 

Caroline skriver vidare att hon följer samma barn från 1-5 års ålder vilket gör att hon vet precis hur var och en har utvecklats och på vilken nivå barnen är. Detta är något som vi ser som väldigt positivt att följa barnen samt ha en tydlig röd tråd gällande barnens lärande. På Pozo Nuevo genomsyras skolan av en röd tråd och lärarna har ett medvetet tänk kring vad barnen ska lära sig vid respektive ålder som exempelvis arbetar treårsgruppen med siffrorna 1-10, fyraårsgruppen med 1-20 och femårsgruppen med 1-100.  

 

Liten Lär har fått mycket kritik och Birgitta strömbom berättar att grundskolorna i närheten menar att de inkräktar på deras område när det gäller läsinlärning och matematik. Birgitta berättar att forskning visar att den mänskliga hjärnan är som mest mottaglig för stimulans i form av inlärning och beteende utveckling fram till man är 6 år. Barn har just då förmågan att lära sig saker ”ultrasnabbt” och det ska man ta vara på eftersom de också tycker att det är kul. Lärarna på grundskolorna tycker att barnen som kommer med kunskaper som de inte förväntats ha har blivit understimulerade och stökiga men Birgitta strömbom menar att den här modellen är ett alternativ om vi i framtiden ska hämta oss kunskapsmässigt i internationella undersökningar som PISA mätningarna. Vi känner oss nyfikna på att besöka Liten Lär i Uppsala för att inhämta mer kunskap om denna svenska metod som delvis påminner om de spanska arbetsmetoderna.

 

Nu när förskolans läroplan har fått ett tydligare kunskapsfokus, kanske vi då bör våga ställa lite högre krav på både oss själva och barnen samt ta vara på deras egen förmåga att vilja lära redan från tidiga år. Om vi i förskolan ska förändra och utveckla vårat arbetssätt så bygger det på att även skolan som tar vid förändrar sitt arbets- och synsätt för det kan inte vara meningen att barnen ska upprepa saker som redan är befästa under förskoletiden. Den resa i lärande som vi pedagoger påbörjar under barnens första år på förskolan bör fortsätta åt rätt håll för alla barn har rätt till utmaningar och stimulans för bästa möjliga utveckling.

 

 

Tommy
2014-03-09 @ 23:50:44

Jag gillar verkligen era reflekterande inlägg och ser fram emot morgondagens jämförelse mellan två olika förskolor




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

En Resa I Lärande

Två förskollärare som är på väg att genomföra en resa i lärande. Vår resa börjar med en jobbskuggning i Rota i Spanien.

RSS 2.0