"Jag har en ny lärare!"
Efter en dag då vi har fokuserat på att undersöka några av våra frågeställningar tog vi strandpromenaden tillbaka och hittade en mysig restaurang där vi åt paella och diskuterade våra upplevelser under dagen.
Vi kom fram till att det inte är så lätt att veta om de förstår vad vi menar då det lätt blir språkliga missförstånd. Ett barns mamma berättade om hur dottern glatt berättat att " Jag har en ny lärare - men jag förstår inte alls vad hon säger!"
Trots språkproblematiken har vi dock efter många diskussioner med lärarna i alla fall fått fram att de har en läroplan och dokument som de arbetar efter och de berättade att de liksom vi har mål i olika ämnen beroende på åldersgrupp.
Dagarna är väldigt strukturerade vilket naturligtvis är en förutsättning för att kunna arbeta en lärare på 25 barn. Vi upplever dock att ljudnivån ofta är alldeles för hög för att vi ska anse att det är en bra arbetsmiljö för såväl barn som lärare. För att få barnens uppmärksamhet klappar lärarna i händerna vilket de får göra ofta under dagen och det blir även många tillsägelser. Bland treåringarna handlar det oftast om hur man uppför sig som att sitta och äta ordentligt medans det hos femåringarna mer handlar om att få dem att lyssna och fokusera på arbetet. Vi anser att det definitivt är för många barn i samma rum samt att det är för lite personal och femåringarna har stundtals svårt att koncentrera sig vilket kanske beror på att det är långa stunder med stillasittande arbetspass. Deras undervisning kan jämföras med den erfarenhet som vi har av de första skolåren.
Vi visade idag en Powerpoint presentation om hur vi med våra 3-4 åringar arbetar med temaarbete under ett läsår.

De blev förvånade över att vi har så många barn från olika delar av världen representerade på vår förskola. På Pozo Nuevo är barnen/eleverna övervägande spanska men här finns även en del amerikanska barn/elever då det i Rota finns en amerikansk marinbas som inhyser flera tusen amerikanska militärer. Vi har redan fått en djupare förståelse för hur det kan vara att komma till en främmande miljö och inte äga sitt språk och att inte förstå sina medmänniskor.
Lärarna reagerade även på att vi inte arbetar i arbetsböcker och tyckte vårat arbetssätt var aktivt, kreativt och annorlunda. Veronica berättade att hon gärna skulle vilja arbeta mer kreativt men tyckte det var svårt att få det att fungera som ensam lärare med 25 barn vilket är förståligt. Hon berättar vidare att de enbart skapar till speciella tillfällen som farsdag, morsdag, karneval, jul och övriga speciella högtidsdagar.
Veronica och Charo berättade även att på fredagarna är aktiviteterna och arbetssättet lite friare. Lärarna är förvånade över hur vi kan vara tre pedagoger på 19 barn men berättar också att Pozo Nuevo som är en privat skola tycks ha sämre ekonomiska förutsättningar gentemot övriga skolformer. Tommy håller på att undersöka möjligheten för oss att få besöka en kommunal skola vilket ska bli intressant att jämföra likheter och skillnader.
Vi upplever att våra spanska kollegor har ett starkt fokus på barnens lärande och redan från tidiga år arbetar väldigt medvetet med bokstäver, matematik, språk och samtliga femåringar kan läsa, skriva, använda skrivstil, prata engelska och har en bra förståelse i matematik. Kunskap står högt i deras planerade verksamhet och leken som verktyg förekommer inte alls i lika hög grad som hos oss. Den lekfulla pedagogik som vi bedriver är förmodligen roligare för barnen medans pedagogiken här resulterar i ett helt annat lärande. Frågan är om det är meningen att barn ska sitta i arbetsbänkar med arbetsböcker redan från 3 års ålder det känns i alla fall lite främmande för oss.
Bilder från treåringarnas matematik och gymnastik.


