Intryck!

Tommy skjutsade två förväntansfulla och lite pirriga pedagoger till skolan och introducerade oss för Veronica och Charo vars arbete vi ska följa under vår jobbskuggning. Vi blev varmt mottagna med kramar och kindpussar och glada leenden av lärarna på skolan. Efter lite artighetsfraser och information följde vi med våra nya kollegor ut på gården och hämtade barnen som i sina skoluniformer snällt stod och väntade på att få komma in. Barnen sa hej då till sina föräldrar och gick sedan efter respektive lärare på led in till sitt klassrum. Lärarna arbetar i grupper med tre, fyra och femåringar för sig och varje grupp består av ca 25 barn och en lärare i varje grupp! De yngre barnen ett och tvååringarna består av en grupp på 12 barn och 2 lärare.
 
Skoldagen börjar klockan 9.00 med en morgonsamling på mattan och vi passade på att presentera oss på lite knagglig spanska. Linda har börjat med att följa Charos arbete i treårsgruppen medans Marie följer Veronicas arbete i femårsgruppen. Lärarna följer sin grupp i tre år vilket innebär att Veronica nästa år börjar om med en treårsgrupp. Morgonsamlingen följer ett visst upplägg som till viss del påminner om våra egna samlingsrutiner. De pratar om veckodag, månad, årstid, ber en bön, sjunger, räknar på olika sätt och ser vilka barn som saknas samt berättar vad som ska hända under dagen.
 
Efter morgonsamlingen sätter sig barnen i sina bänkar och dagens värd delar ut de böcker som de ska arbeta i. Här skiljer sig femåringarnas verksamhet åt från den erfarenhet som vi har av arbete med barn i den här åldern. Treåringarnas dag varvades med arbetspass och fri lek medans femåringarnas bestod mestadels av lektioner och väldigt korta stunder då barnen kunde välja mer fritt. Omkring  klockan 11.00 åt barnen sin medhavda matsäck och gick därefter ut på den lilla gården för en stunds lek. Enligt oss en ganska torftig utemiljö med få utmaningar för speciellt femåringarna men efter en stund gick de iväg och spelade boll på en stor ute plan samt hade gymnastik. Efter utevistelsen hade barnen två arbetspass med bland annat engelska på schemat. Engelsk läraren har ett ganska tidspressat schema för att hinna med alla klasser. Bägge åldersgrupperna var intresserade och duktiga på att ljuda ihop engelska ord och läraren använde sig av sitt kroppsspråk och rörelser för att förstärka barnens förståelse för språkljuden vilket påminner om läsnyckelns metod som många förskolor i Borlänge arbetar med.Dagen avslutas klockan 14.00 med att barnen går på led ut till de väntande föräldrarna
som alltid lämnar och hämtar sina barn utanför skolan.
 
Dagen har varit full av intryck som vi nu behöver bearbeta och vi ser med spänning fram emot morgondagen och nya upplevelser. Till vår stora glädje så kunde lärarna betydligt  mer engelska än vad vi var förberedda på och vi har haft intressanta diskussioner med dem om deras verksamhet kontra vår. Den största skillnaden är kanske antal barn per lärare samt arbetssättet  med femåringarna och till en viss del treåringarna.
Det vi speciellt noterat i båda grupperna är att konflikterna är väldigt få däremot har ljudnivån stundtals varit väldigt hög vilket till viss del säkerligen beror på att det är så många barn i samma rum.
 
Trots alla spanska ord som vi tycker vi lärt oss så kommer vi inte långt när de spanska barnen kommer och pratar med oss men med hjälp av kroppsspråk och lite engelska lyckas vi förstå varandra någorlunda. Barnen tycker det är jättespännande och är väldigt nyfikna och öppna mot oss. Vårt mål imorgon är att lära oss nya ord med hjälp av barnen och då kommer vi ha nytta av denna fråga "como se dice.....?" 
 
Bilder från treåringarnas dag!
 
 
  
 
Bilder från femåringarnas dag!
 
 
 
 
    
 
 
 
  
 
gertrude
2014-03-05 @ 15:30:31

Kul att se bilderna på barnen och miljön, det ser färgglatt ut i rummet. Med så många barn måste det vara en tydlig struktur på dagen.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

En Resa I Lärande

Två förskollärare som är på väg att genomföra en resa i lärande. Vår resa börjar med en jobbskuggning i Rota i Spanien.

RSS 2.0